Vær lege – med grenser

Nei, nei, jeg vil ikke at The End skal være «Gi litt mer faen» i glass og ramme i korssting på en vegg i Sogn. Da heller forfedreånd, selv om forfedreånder trolig har dårlige leveutsikter i det gudløse Norge. Men jeg gjør et forsøk, siden de nye legene fra Universitetet i Oslo har bedt meg skrive dem en hilsen:

Jeg blir glad og stolt når unge leger ber meg om råd på veien. Da tenker jeg forfengelig: Hmm, hmm, kanskje jeg er i ferd med å bli forfedreånd? Det kan lønne seg å lytte til forfedrenes ånder. Da kan det komme en antilope og banke på døren!

For noen år siden intervjuet jeg en ung San-mann i Kalahariørkenen i Botswana. Han var lydig mot forfedrenes ånder. Gjennom transedansen dro han over til Den andre siden. Der lyttet han til råd fra farfar og oldemor. Kloke folk som hadde eksperimentert i livets laboratorium og lært av sine feil. Han fulgte rådene deres og ble rikt belønnet. En dag han var sulten, jaget forfedrenes ånder en antilope rett foran hytten hans. Han kunne stå i døråpningen og skyte den med pil og bue. Nam-nam.

Jeg holdt meg selv med en forfedreånd da jeg var skikkelig lege: Sir William Osler, grunnlegger av Johns Hopkins Hospital. Han var kliniker og ordlege av første orden. Her er noen av hans aforismer:

«A physician who treats himself has a fool for a patient.

Nothing will sustain you more potently than the power to recognize the true poetry of life – the poetry of the commonplace, the ordinary man, of the plain, toil-worn woman, with their love and their joys, their sorrows and their griefs.

Care more particularly for the individual patient than for the features of the disease.» (Sir William Osler)

Nå forfremmer jeg meg selv til forfedreånd, selv om det er litt før tiden, og gir råd ad modum Osler:

Pasienten heter ikke Toyota

Det syke hjertet lengter etter:

  • En lege som vil deg vel
  • En lege som deler makt
  • En lege som er ærlig

Tillit er medisinens oksygen. Uten tillit vi legens vitale funksjoner svikte.

Vær lege – med grenser

En kommentar om “Vær lege – med grenser

  1. Jeg tror vi trenger leger som lytter. Å være en lytter i verden

    Lytte til de ytre lydene
    Lytte til de indre

    Lytte til stemmer som surrer og går
    Lytte til en indre som du ikke forstår

    Lytte til skogens sang og havets brus
    Til fjellets klanger og sivets sus

    Lytte med øynene, ørene, nesen
    Lære seg lytterens innerste vesen

    Lytte til avskjed
    Og det som skal komme

    Lytte til nuet
    Og det som er omme

    Lytte til lyset
    Lytte til mørket
    Lytte til skodde, til dis og til glitter
    Lytte til avvisning og til invitter

    Lytte til dråpen som faller fra taket
    Lytte til tåren som renner på kinn
    Lytte til regnet som hamrer mot bakken
    Lytte til den utenfor, som gjerne vil inn

    Lytte til sprayflaskens myke spray
    Lytte til bekken som klukker og ler
    Lytte til alle ting
    Mer og mer

    Lytte til smaken av søt musikk
    Lytte til det bitre du også fikk

    Hva vil det sure, det salte, det hotte
    Fortelle om livet og alt du måtte?

    Lytte til lyngen som vokser seg strek
    Lytt litt til myrull, til mosen
    Og merk

    Kjenn etter og merk
    Om dette kan finne
    En gjenklang i deg;
    En ledetråd til å oppdage
    Retning og vei

    Lytt til ditt fottrinn på asfalt og sti
    Lytt til de andre som kommer forbi

    Lytt til et insekt, en orm, eller ku
    Mellom oss alle
    Vugger et jeg og et du

    Lytt til det tomme,
    Det åpne og vide
    Lytt til det sprikende
    Fra side til side

    Lytt til det tette, det kaotiske, ville
    Lytt til det sammenklemte, det rause, det snille

    Lytt til frøet som strøs over jord
    Lytt til det usagte, viktige ord

    Lytt til et bilde,
    En statue,
    En kopp
    Hva gjør du med alt du har samlet opp?
    Oddrun Rosnes
    Institutt for sjelesorg 17.09.2015

    Liker

Legg igjen en kommentar